Opstart og overgange

Det kan føles meget stort og overvældende at starte i børnehave. Alt er nyt – mange nye voksne og nye børn, nye omgivelser og nye regler. Det kan derfor være af stor betydning, at I giver jer god tid til at hjælpe Jeres barn i gang. I kan være sammen nogle timer de første dage og derefter at trappe ned, så Jeres barn vænner sig til at være alene i de nye omgivelser. For at skabe et trygt miljø for børnene, er det vigtigt med en god kontakt mellem forældre og personale. I er derfor altid velkomne til at tage en snak med personalet om Jeres barn, og I kan til enhver tid komme og være i børnehaven for at deltage i det, der foregår eller blot se, hvad vi laver.

Vi har fokus på, at overgange for børnene skal foregå, så barnet hurtigst muligt føler sig trygt i de nye omgivelser. Derfor prioriterer vi et godt samarbejde med både Christiansfeld Skole og med dagplejerne i området højt. som eksempel kan nævnes, at vi modtager besøg fra samtlige dagplejere, hvor børnene kan komme og lege hos os.

Et andet eksempel er, at vi lader en pædagog følge kommende skolebørn i glidende overgang i begyndelsen.